MIEKKAILU
Miekkailu
on länsimainen lähitaistelulaji, jossa pyrkimyksenä on yksinkertaisesti
ja suoraviivaisesti voittaa vastustaja: osua saamatta itse osumia.
|
Miekan
ja miekkataistelun historia on vuosituhansia vanha ja sotaisa. Välineen
tunsivat jo assyyrialaiset ja babylonialaiset, ja Suomenkin pronssikauden
kalmistoista on löydetty miekkoja. Varhaiskeskiajalla, ritariaikana,
miekat olivat raskaita leveäteräisiä kahden käden aseita, joita
vastaan puolustauduttiin kilvin ja haarniskoin. Teräksen laadun
paraneminen kevensi vähitellen miekkoja, ja niistä tuli yhä näppärämpiä
käyttää yhdelläkin kädellä. Ampuma-aseiden kehitys 1400- ja 1500-luvuilla
ei syrjäyttänyt miekkoja; lähitaisteluaseena niitä käytettiin sodissa
aina 1800-luvulle asti. |
 |
 |
Renessanssihoveissa
Italiassa ja Englannissa miekkailu alkoi kuitenkin kehittyä sodasta
riippumattomaksi, vaikkakin silti hengenvaaralliseksi taiteeksi,
jota aateliston nuoret miehet harjoittivat ahkerasti. Huomattakoon,
että aikoinaan vain aatelisilla ja myöhemmin yliopistojen opiskelijoilla,
eräänlaisella hengen aatelilla, oli oikeus kantaa miekkoja. Varsinaisia
koulukuntia syntyi kuuluisien opettajien ympärille. Nämä maîtret
väittivät usein osaavansa voittamattomia miekkailuliikkeitä, joiden
salat paljastettiin vain vaitioloa vannoneille oppilaille, tietysti
maksua vastaan.
|
Miekkailu
kehittyi edelleen etenkin Aurinkokuninkaan, Ludvig XIV:n hovissa
1600-luvulla, ja monet tuolta ajalta peräisin olevat miekkailun
säännöt ja liikkeet ovat edelleen käytössä. Miekkailu, varsinkin
kaksintaistelut erilaisista kunniakysymyksistä, oli kuitenkin varsin
verinen harrastus: muun muassa 1500-luvun lopulla kahden vuosikymmenen
aikana yli 10 000 aatelismiestä, maan kermaa, sai Ranskassa surmansa
kaksintaisteluissa. Niinpä otteluita pyrittiin estämään ja niistä
annettiin rangaistuksia - tuttua vaikkapa Dumas'n Kolmesta muskettisoturista.
Samoin kehitettiin uusi, harjoitteluun sopivampi, terävän kärjen
sijasta nuppiin päättyvä miekka, floretti. Miekkailun sääntöjä ja
varustusta kehitettiin edelleen 1600- ja 1700-luvuilla. Urheilulajiksi
se alkoi muuttua 1800-luvun lopulla, kun kaksintaistelut kiellettiin
vähitellen kaikkialla Euroopassa. Miekkailu oli jo mukana ensimmäisissä
nykyaikaisissa olympialaisissa Ateenassa 1896. |
Nykyään
miekkailu on puhdas urheilulaji, elokuvia ja teatteria ja joitain
saksalaista ylioppilasperinnettä ylläpitäviä ylioppilaskuntia lukuunottamatta.
Aseita on kolme: kaksintaisteluaseen jälkeläinen kalpa, harjoitus-
ja opetusase floretti ja ratsuväen sapelista kehitetty säilä. Kaikilla
kolmella käydään kilpailuja aina olympialaisiin asti, mutta säilä
on edelleen voimakkaan miehinen laji: 1998 oli ensimmäinen vuosi,
kun naiset voivat miekkailla sitä MM-tasolla. |
 |
Miekkailu
luetaan ns. vaarallisiin lajeihin, joten se vaatii erityiset lisenssit
ja vakuutukset. Tiukoilla ottelusäännöillä ja turvallisuusmääräyksillä
pyritään välttämään onnettomuudet, jotka onneksi ovatkin hyvin harvinaisia.
Miekkojen terät ovat notkeita ja kärki päättyy nuppiin - urheilumiekat
eivät siis ole teräviä. Miekkailumaskit ovat teräsverkkoa, miekkailukäsine
paksua ja pehmustettua nahkaa. Varusteet tarkistetaan aina ennen
kilpailuja. Ensimmäiseen haavoittumiseen asti käytyjen kaksintaistelujen
perinteenä miekkailupuku on valkoinen, jotta veri näkyisi välittömästi.
Tavallaan samasta syystä sanotaan miekkailunopettajien takkien olevan
mustia; jos oppilas huomaa haavoittaneensa opettajaansa, hänestä
ei koskaan tule hyvää miekkailijaa. |
|
Miekkailusäänöillä
pyritään samoin estämään onnettomuudet: maskitonta vastustajaa ei
saa pistää, toisen varusteisiin ei saa koskea, "väkivaltainen tai
kostonhimoinen" miekkailu on kielletty, kädensuojalla ei saa lyödä
ym. Toisaalta miekkailusäännöt säilyttävät lajin ritarillisia ja
herrasmiesmäisiä perinteitä. Vastustajaa on kunnioitettava; ottelussa
ei saa pakoilla, ei saa kääntää selkäänsä vastustajalle, hävinnyttä
ei saa halveksia, vastustajaa on tervehdittävä kohteliaasti, on
käteltävä ottelun lopuksi jne. Miekkailutervehdystä käyttivät muuten
jo ritarit varhaiskeskiajalla tuhat vuotta sitten. |
Miekkailuottelut
käydään 14 m pitkällä ja 1,5 - 2,0 m leveällä miekkailualueella.
Ottelua johtaa tuomari, ja komennot ja tuomiot annetaan tavallisimmin
ranskaksi. Sähköiset merkitsijälaitteet rekisteröivät nykyään kilpailussa
pätevät ja epäpätevat osumat. Sähköä johtava metallimatto estää
lattiaan osuneita pistoja sytyttämästä turhaan merkkivaloja. |
Miekkailua
harjoitellaan urheiluseuroissa ryhmäharjoituksina ja pareittain.
Yhä edelleen sitä opitaan myös miekkailunopettajilta yksityistunneilla,
1600-luvun malliin. Suomessa miekkailun harrastajia on hieman toista
tuhatta. Pääaseena on kalpa. |
Paikalliset
miekkailuseurat järjestävät alkeiskursseja muutaman kerran vuodessa
lapsille, nuorille ja aikuisille. Lisätietoja saa Miekkailuliitosta.
|
Miekkailuottelun
vaiheet
Tavallisimmin miekkailukilpailujen alkukierrokset käydään eräkilpailuna,
jolloin kaikki miekkailijat ottelevat toisiaan vastaan. Finaali
on yleensä cup-muotoinen, jolloin häviäjä putoaa jatkosta yhden
tai kahden tappion jälkeen. Ottelun alkaessa miekkailijat asettuvat
miekkailualueelle vastakkain aloitusviivojen taaksen ja tervehtivät
toisiaan paljain päin. Myös tuomaria ja yleisöä tervehditään.
Sitten kokeillaan toimivatko varusteet asianmukaisesti: säilän
isku tai floretin tai kalvan pisto sytyttää merkkivalon. Miekkailumaskit
pannaan päähän, ja miekkailijat käyvät varoasentoon. Tuomari kysyy,
ovatko ottelijat valmiit: "Etes-vous prêts?" Nämä vastaavat, ja
tuomari komentaa ottelun alkavaksi: "Allez!" Sitten miekkaillaan,
kunnes jompikumpi saa osuman, merkkivalo syttyy ja tuomari katkaisee
ottelun huutamalla "Halte!" Värillinen valo merkitsee pätevää
osumaa, valkoinen valo osoittaa taas iskun tai piston osuneen
epäpätevään alueeseen.
|

|
Seuraavaksi
tuomari fraseeraa tapahtuneen: selittää, mitä liikevaiheita viimeksi
tapahtui, kuka hyökkäsi, tuliko väistöä, kumpi sai pätevän ja sääntöjen
mukaisen osuman ja mikä on tilanne ottelussa. Alkukierrokset käydään
viiteen pistoon neljän minuutin aikana, cup-otteluissa aikaa on
yhdeksän minuuttia ja voittajan on saatava 15 osumaa. |
Ottelun
päätyttyä miekkailijat riisuvat kypäränsä ja kättelevät toisiaan
- aseettomalla kädellä. Voitto on tärkeä: alkukierroksilla eniten
voittoja saanut on paras, cup-otteluissa vain voittajat jatkavat
kilpailua. Tasatuloksessa enemmän pistoja antanut on parempi. Tarvittaessa
ottelu voidaan uusia. |
|